Naik tangga boleh membakar kalori.

haa..percaya tak kalau saya kata, anda naik 1 anak tangga pun boleh terbakar kalori anda?

betul tau..so,beruntung lah sesiapa yang ada rumah 2 tingkat. rajin2 lah naik-turun tangga ya.tak payah nak beli treadmill segala.naik-turun tangga pun dah kira exercise.

ni apa yang saya jumpa dari livestrong.com

—————-

Setiap kali anda berjalan menaiki tangga dan bukannya mengambil lif, anda membakar kalori tambahan dan manfaat kesihatan kardiovaskular anda. Menjadikan ‘panjat-tangga’ sebagai rutin harian anda juga boleh membina kekuatan otot dan daya tahan.
AKTIVITI
Berjalan naik tangga pada kadar yang sederhana boleh membentuk otot di bahagian bawah badan anda dan meningkatkan kadar kesihatan jantung anda. Memanjat tangga juga akan meningkatkan tahap kecergasan anda dan sebagai tambahan senaman harian anda.
KALORI
Seseorang yang berat 160lb dapat membakar 26 kalori dengan menaiki tangga selama 3 minit. Kalau 4 kali dalam sehari, 116 kalori terbakar! Anda boleh gunakan online ‘calorie calculator’ untuk kira berapa banyak kalori anda terbakar dengan menaiki tangga setiap hari.
FAEDAH
Jika anda ingin memulakan program kecergasan, mula dengan panjat 1 hingga dua anak tangga setiap hari dalam keadaan santai. Berjalan naik tangga setiap hari boleh membina kekuatan gluteal muscles, hamstrings, quadriceps dan calves. Untuk senaman yang lebih fokus, anda boleh berjalan naik dan turun tangga di pejabat pada waktu rehat tengah hari anda atau di hotel semasa dalam perjalanan.

sumber: livestrong.com
————————

myHome saya 2 tingkat.
ada 20 anak tangga.
+ 1 step kat depan rumah.
dalam sehari tu, mau 20 kali kot turun naik tangga.
ini bermakna, banyak lah kalori saya yang terbakar…
yey! :)
dan suami saya pulak, selalu turun naik tangga kat tempat keje.
dah tinggal kat myHome ni, bertambah banyak lah anak tangga beliau turun naik..
no wonder lah beliau fit aje.
perut maintain flat.
seluar jeans lama2 zaman bujangan semuanya muat semula.
dan yang paaaaaaaling penting sekali, setiap pagi saya sediakan minuman protien kat beliau.
bukan minuman protien yang biasa2 je tau.

tapi, protien yang mengandungi 9 asid amino perlu, yang dapat memberi tenaga, meningkatkan stamina dan perbaiki sel2 otot. 

kenapa kita mesti ambil asid amino perlu ni?
saya akan tulis kemudian… :)

 

 

bakar kalori dengan panjat tangga 3-wo

 

 

 

 

 

 

ini lah dia minuman protien yang suami saya ambil. ia juga minuman protien untuk ahli sukan.

so, macam mana?
dah ready nak bakar kalori dengan turun-naik tangga?

tangga ni, ada berani? 😉

 

 

tangga ni landai sikit dan step nye rendah..kalau naik sambil jogging okey…
dikelilingi hijau2, fresh sikit bila naik-turun tangga…

 

 

haa….nak cepat terbakar kalori nya, naik tangga ni!
:)

jangan malas2 naik-turun tangga kalau rumah anda 2 tingkat.
rumah 13 tingkat pun boleh gak naik tangga sampai tingkat 2, pastu naik lah lif…hihi
nak bakar kalori bukan untuk kurus semata2 tapi lebih kepada kesihatan tubuh badan, otot dan jantung.
anda buat, anda dapat….
oh ya…ibu menyusu juga boleh bakar kalori dengan memberikan susu ibu kepada bayi kita.
nak tahu macam mana?
nanti kan entry saya tentang itu.
:)selamat membakar kalori dengan tangga!
========
Untuk pembelian,
http://bit.ly/suplemenshaklee
Untuk  pertanyaan,
✆ 016.595.2771
* FREE CONSULTATION SEUMUR HIDUP.

2 Comments

  1. Lynn™

    Betul-betul.Senaman paling ringkas tapi membantu untuk memantaapkan otot kaki dan jantung.

    Salam kenal.Datang dari blog Bubbly.com ( farah )

    Reply
    1. Baizura Bahar (Post author)

      lebih baik kalau dapat berlari2 anak masa naik atau turun tangga..
      salam kenal juga farah..terima kasih sbb berkunjung ke web saya.. (^-^)

      Reply

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *